Frakt & leverans

FRAKT & LEVERANS

Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar för lagervaror. Det avser tiden från det att vi har mottagit din beställning och att den skickas från vårt lager. Det tillkommer sedan tiden för transportföretaget att köra ut varorna till ombud eller hem till dig.

Aktuella fraktkostnader inom Sverige
Hämtning i butiken i Årsta – fri frakt
Order under 15 kg 39 kr – skickas för uthämtning hos närmaste ombud.
Order över 15 kg 695 kr – skickas hem till dig.

 

BESTÄLLNINGSVAROR
För beställningsvaror (varor som vi inte själva lagerför) är leveranstiden i regel längre än lagervaror. De leveranstider vi kommunicerar i vår webbshop är uppskattningar från våra leverantörer och kan därför komma att ändras. Detta beror på att beställningsvaror ofta tillverkas först vid beställning och utifrån dina eventuella specifika önskemål. Det är först efter att våra leverantörers fabriker mottagit din beställning som de kan återkomma till oss med en ungefärlig leveranstid. Vi uppdaterar dig löpande angående ändringar i leveranstiden för din beställning.. När din order är genomförd och bekräftad av vår leverantör kontaktar vi dig angående uppskattad leveransvecka för just din beställning. Notera dock att även denna leveransvecka kan komma att ändras.

  

Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer, eller förseningar hos speditörer. Detta är omständigheter som vi inte kan påverka. Däremot strävas vi naturligtvis alltid efter att du som kund skall få dina varor inom den angivna leveranstiden. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.

 

AVBRYTA ETT KÖP AV BESTÄLLNINGSVARA
Om du önskar avbryta en redan genomförd beställning av en beställningsvara eller specialbeställd vara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan men det är ingen garanti att det går. Vänligen kontakta oss så fort du kan om du önskar avbryta en beställning. Detta måste ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Om det medför kostnader för oss att avbryta beställningen efter att varan börjat producerats så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta på det återbetalade beloppet, ex. genom att behålla hela eller delar av erlagd betalning.

Hämtning i butik
Du kan hämta ut dina beställda varor direkt i butiken i Årsta utan någon fraktkostnad – enkelt och smidigt. Du hämtar ut varorna på vår varuutlämning på Ostmästargränd 2 i Årsta, öppet vardagar 06.00-19.00 och lördagar 10.00-16.00 (se vår hemsida för reducerade öppettider vid helger och sommartider). Du får en avisering när godset finns att hämta via e-post eller sms till angivet mobilnummer. 

Vid upphämtning i butiken måste du visa ditt kvitto. Påminnelser skickas ut via sms. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor, därefter hanterar vi ordern som en retur. Är det beställningsvaror som det inte är ångerrätt på eller ej returrätt på så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din beställning.

Utkörning

Leverans via ombud
Du får dina varor levererade till närmaste postombud, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mindre än 15 kg. Om leverans sker till ombud kommer du aviseras via sms när din beställning nått ditt närmaste ombud. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor. Du behöver uppvisa giltig legitimation vid uthämtning av varor.

Leverans hem
Du får dina varor levererade hem, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mer än 15 kg och levereras då på pall. Vid hemleverans kommer du bli aviserad av transportbolaget, idag samarbetar vi med Postnord, Schenker och Lillebil.  Leverans sker vardagar under dagtid. Du kommer att kontaktas av transportören för att boka in datum för hemleverans.  Vid hemleverans ingår leverans till tomtgräns om du bor i villa, eller port om du bor i lägenhet. Förfarandet är standard hos dagens fraktbolag. Ange vid köpet ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid. (Om du inte har en telefon som kan ta emot sms skickas ett mail eller så blir du uppringd istället).

Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. 

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som ev. uppstår.

Förseningar
Vid en ev. försening av beställt material till dig kontaktar vi dig så snart som möjligt. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Kakelspecialisten kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. 

 

LEVERANSADRESS
Du anger leveransadress när du gör köpet i webbshopen. För att ange annan leveransadress än adress där du är skriven så måste du använda betalmetod kort eller Swish. När varorna har lämnat vårt lager går det inte att ändra leveransadressen.

MOTTAGANDE AV LEVERANS OCH OUTLÖSTA PAKET
Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan ta emot, kvittera och inspektera leverans vid det överenskomna leveranstillfället. Om personen inte är tillgänglig för att ta emot leveransen medför det kostnader som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Dessa kostnader kan exempelvis uppkomma om personen inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen, inte kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller utan giltig anledning vägrat ta emot leveransen. Vid bomkörning tillkommer en kostnad om på minst 695 kr, beroende på storleken på beställningen.

 

Om en beställning som levererats till ett uthämtningsställe inte hämtas ut uppstår också kostnader. Vid leverans till uthämtningsställe kvarligger försändelsen i 14 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager. Vid outlöst paket som kommer i retur till oss kontaktar vi dig för att kontrollera om du fortfarande vill ha leveransen och om så är fallet så skickas det ut igen med en ny fraktbetalning. Om din vara inte omfattas av ångerrätt eller inte godkänts för retur av oss så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din beställning.