Köpvillkor
KAKELSPECIALISTENS ALLMÄNNA VILLKOR OCH BESTÄMMELSER FÖR PRIVATPERSONER för vår e-handel
När du handlar hos oss på Kakelspecialisten (definierat nedan) godkänner du våra allmänna villkor för köp (”Allmänna Villkor”). Det är därför viktigt att du noga läst igenom dessa villkor innan du genomför ditt köp. I följande avsnitt får du information om vad som gäller när du som konsument handlar på vår hemsida kakelspecialisten.se och webshop.kakelspecialisten.se eller via vår kundservice.
ALLMÄN INFORMATION
Denna webbplats tillhandahålls av Kakelspecialisten i Stockholm AB (Kakelspecialisten). Med benämningarna ”vi, våra, vårt, oss” avses Kakelspecialisten.
Dessa Allmänna Villkor gäller när du som kund handlar på webshop.kakelspecialisten.se och kakelspecialisten.se. För beställa online i vår webbshop måste du ha fyllt 18 år.
Genom att lägga din beställning godkänner du våra Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter som du har lämnat om dig själv är giltiga. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att beställa är du alltid varmt välkommen att kontakta vår kundservice via e-post: [email protected], eller via telefon: 08-686 00 31.
BOLAGSINFORMATION
Kakelspecialisten i Stockholm AB
Box 90285
120 4 Stockholm
Telefon: 08-686 00 31
E-post: [email protected]
Butiksadress: Sockenvägen 289, 120 40 Årsta
Varuutlämning: Ostmästargränd 2 120 40 Årsta
Organisationsnummer: 556652-0705
AVTAL OM KÖP
Avtal om köp träffas mellan dig som kund och Kakelspecialisten (näringsidkare) när du har fått en orderbekräftelse ifrån oss efter att du lagt din beställning. Orderbekräftelsen betyder att vi accepterat beställningen och att ett bindande avtal om köp har uppstått.
PRISER
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms för privatpersoner. Momssatsen är 25%. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer när du lägger din beställning.
RESERVATIONER
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.
På grund av att olika bildskärmar och skärminställningar kan påverka färgåtergivningen, kan vi inte garantera att provplattor och bilder på vår webbplats återger varans exakta utseende och beskaffenhet. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för provplattor så kan endast provet vara indikativt. Prov av naturmaterial som marmor kan skilja mer eller mindre mellan olika provbitar.
KÖP OCH BETALNING
När du lägger en beställning i vår webbshop kan du välja att betala direkt med kort (Visa/Mastercard), Swish eller genom Svea ekonomi faktura eller delbetalning.
Här i webshopen kan du välja att skapa ett konto eller handla utan konto. Fördelen med ett konto är att du kan gå tillbaka och titta på dina tidigare order, din leveransadress ligger sparad m.m. Observera att du inte kan använda kontot som du har i webbshopen i Kakelspecialistens butik.
Dessa betalningsalternativ erbjuder vi dig här i webshopen:
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Kakelspecialisten överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Swish
Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
Kontovillkor
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)
När du slutfört din beställning får du en orderbekräftelse via e-post, kontrollera alltid bekräftelsen så att den stämmer. Skulle det vara något fel eller om du inte får en orderbekräftelse kontakta vår kundservice på 08-686 00 31 eller [email protected] . Beroende på vilket betalsätt du valt får du en faktura från Svea ekonomi eller ett kvitto från Kakelspecialisten. Orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och vi rekommenderar att spara bekräftelsen vid då du kan behöva den vid eventuell kontakt med vårt kundservice. Observera att eventuella ändringar kan medföra att kostnader tillkommer.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Skulle det föreligga ett skrivfel så har du rätt att avbeställa produkten. Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.
Bruksanvisning
Vid leverans av produkt som kräver bruksanvisning åtföljs den med leveransen.
FRAKT & LEVERANS
Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar för lagervaror. Det avser tiden från det att vi har mottagit din beställning och att den skickas från vårt lager. Det tillkommer sedan tiden för transportföretaget att köra ut varorna till ombud eller hem till dig.
Aktuella fraktkostnader inom Sverige
Hämtning i butiken i Årsta – fri frakt
Order under 15 kg 39 kr – skickas för uthämtning hos närmaste ombud.
Order över 15 kg 695 kr – skickas hem till dig.
Order över 1 ton 1500 kr - skickas hem till dig.
BESTÄLLNINGSVAROR
För beställningsvaror (varor som vi inte själva lagerför) är leveranstiden i regel längre än lagervaror. De leveranstider vi kommunicerar i vår webbshop är uppskattningar från våra leverantörer och kan därför komma att ändras. Detta beror på att beställningsvaror ofta tillverkas först vid beställning och utifrån dina eventuella specifika önskemål. Det är först efter att våra leverantörers fabriker mottagit din beställning som de kan återkomma till oss med en ungefärlig leveranstid. Vi uppdaterar dig löpande angående ändringar i leveranstiden för din beställning.. När din order är genomförd och bekräftad av vår leverantör kontaktar vi dig angående uppskattad leveransvecka för just din beställning. Notera dock att även denna leveransvecka kan komma att ändras.
Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer, eller förseningar hos speditörer. Detta är omständigheter som vi inte kan påverka. Däremot strävas vi naturligtvis alltid efter att du som kund skall få dina varor inom den angivna leveranstiden. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
AVBRYTA ETT KÖP AV BESTÄLLNINGSVARA
Om du önskar avbryta en redan genomförd beställning av en beställningsvara eller specialbeställd vara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan men det är ingen garanti att det går. Vänligen kontakta oss så fort du kan om du önskar avbryta en beställning. Detta måste ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Om det medför kostnader för oss att avbryta beställningen efter att varan börjat producerats så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta på det återbetalade beloppet, ex. genom att behålla hela eller delar av erlagd betalning.
Hämtning i butik
Du kan hämta ut dina beställda varor direkt i butiken i Årsta utan någon fraktkostnad – enkelt och smidigt. Du hämtar ut varorna på vår varuutlämning på Ostmästargränd 2 i Årsta, öppet vardagar 06.00-19.00 och lördagar 10.00-16.00 (se vår hemsida för reducerade öppettider vid helger och sommartider). Du får en avisering när godset finns att hämta via e-post eller sms till angivet mobilnummer.
Vid upphämtning i butiken måste du visa ditt kvitto. Påminnelser skickas ut via sms. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor, därefter hanterar vi ordern som en retur. Är det beställningsvaror som det inte är ångerrätt på eller ej returrätt på så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din beställning.
Utkörning
Leverans via ombud
Du får dina varor levererade till närmaste postombud, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mindre än 15 kg. Om leverans sker till ombud kommer du aviseras via sms när din beställning nått ditt närmaste ombud. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor. Du behöver uppvisa giltig legitimation vid uthämtning av varor.
Leverans hem
Du får dina varor levererade hem, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mer än 15 kg och levereras då på pall. Vid hemleverans kommer du bli aviserad av transportbolaget, idag samarbetar vi med Postnord, Schenker och Lillebil. Leverans sker vardagar under dagtid. Du kommer att kontaktas av transportören för att boka in datum för hemleverans. Vid hemleverans ingår leverans till tomtgräns om du bor i villa, eller port om du bor i lägenhet. Förfarandet är standard hos dagens fraktbolag. Ange vid köpet ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid. (Om du inte har en telefon som kan ta emot sms skickas ett mail eller så blir du uppringd istället).
Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som ev. uppstår.
Förseningar
Vid en ev. försening av beställt material till dig kontaktar vi dig så snart som möjligt. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Kakelspecialisten kompenserar ej för aviserade leveransförseningar.
LEVERANSADRESS
Du anger leveransadress när du gör köpet i webbshopen. För att ange annan leveransadress än adress där du är skriven så måste du använda betalmetod kort eller Swish. När varorna har lämnat vårt lager går det inte att ändra leveransadressen.
MOTTAGANDE AV LEVERANS OCH OUTLÖSTA PAKET
Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan ta emot, kvittera och inspektera leverans vid det överenskomna leveranstillfället. Om personen inte är tillgänglig för att ta emot leveransen medför det kostnader som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Dessa kostnader kan exempelvis uppkomma om personen inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen, inte kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller utan giltig anledning vägrat ta emot leveransen. Vid bomkörning tillkommer en kostnad om på minst 695 kr, beroende på storleken på beställningen.
Om en beställning som levererats till ett uthämtningsställe inte hämtas ut uppstår också kostnader. Vid leverans till uthämtningsställe kvarligger försändelsen i 14 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager. Vid outlöst paket som kommer i retur till oss kontaktar vi dig för att kontrollera om du fortfarande vill ha leveransen och om så är fallet så skickas det ut igen med en ny fraktbetalning. Om din vara inte omfattas av ångerrätt eller inte godkänts för retur av oss så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din beställning.
ÅNGERRÄTT
Enligt distansavtalslagen – Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Kakelspecialisten erbjuder 30 dagars returrätt från leveranstillfället när du handlar hos oss. Ångerrätten gäller under förutsättning att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten (se avsnittet undantag från ångerrätten). Tiden räknas från den dag då du tog emot varan. Förutsatt är att varan är i oskadat skick
Om du vill ångra ditt köp ska du meddela Kakelspecialisten inom 14 dagar från köptillfället, kontakta kundservice om ditt beslut att frånträda avtalet t ex via [email protected] eller ring 08-686 00 31. Ange ordernummer så att vi lätt kan härleda ditt ärende. Du kan också använda Konsumentverkets blankett för ångerrätt, blankett ångerrätt (pdf) . Återbetalning sker då Kakelspecialisten fått tillbaka varan från dig och den är kontrollerad alternativt att du lämnat bevis på att varan är återsänd. Efter att du fått besked om att du kan returnera varan så kan du skicka tillbaka den – se avsnittet om retur.
För att ångerrätten ska gälla ska varan skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får inte ha använts eller monterats. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller varan kommer till skada. Vid leveranstillfället får du som kund givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte ångerrätten . I de fall varan är förseglad ska den vara obruten.
Ångerrätten gäller endast för konsumenter, inte för företagskunder. Om du har frågor angående ångerrätt eller retur är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice. Du når oss på e-post: [email protected] eller telefon: 08-686 00 31.
Undantag från ångerrätten
Om en artikel inte är en beställningsvara omfattas den alltid av ångerrätten. Undantag från ångerrätten är om det är en specialbeställd vara särskild för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål och tillverkas efter order. Om du handlar en produkt som är specialbeställd och där ångerrätten inte gäller kommer det att framgå vid produkten på webbplatsen.
RETUR
Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundtjänst. Vill du returnera varor post kontakta kundservice för utskick av retursedel, detta måste ske inom 30 dagar. Telefon: 08-686 00 31 eller [email protected] , öppet vardagar 06.30-19.00 Lämna in returpaketet på närmaste postombud. Returfrakten dras av vid återbetalning.
Vid retur av varor som levererats på pall hem till dig
Vid retur av varor som levererats hem till dig på pall så du måste beställa en upphämtning av denna typ av retur. Kontakta kundtjänst inom 14 dagar, telefon 08-686 93 60 öppet vardagar 06.30-19.00 eller till [email protected]
Ha alltid följande uppgifter tillgängliga när det gäller returer av gods (över 15 kg)
Ordernummer
Ditt fullständiga namn
Antal produkter som ska skickas i retur
Totalt antal kollin
Uppskattad vikt i kg för varje kolli
Returfrakten betalas av dig och dras av beloppet för returen. Du ansvarar för varan tills vi mottagit returen. Det är därför viktigt att varan inte kommer till skada under frakten. Förpacka därför ditt paket noga. Du står för eventuella skador under transporten då varan skickas tillbaka till oss. Notera att returen ska skickas direkt till vårt lager. Har du frågor angående retur är du välkommen att kontakta vår kundservice. Fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står du som kund för om du inte kontaktat oss innan för att få en förbetald retursedel.
BYTE
Byte av vara sker i vår butik i Årsta, förutsatt att varan du vill byta till finns inne på lager. Är varan du vill byta till slut kan du istället göra en retur. Bytet ska ske inom 30 dagar. Byten kan inte erbjudas via vår webbshop, här gäller endast retur.
RETUR AV SPECIALTILLVERKAD VARA
Returrätten gäller ej beställningsvaror som är specialtillverkade. En specialtllverkning är en produkt som tillverkas efter order och särskild för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Du kommer bli informerad av kundservice om din order räknas som en specialbeställning. Det står även angivet i webshoppen på produkten.
ÅTERBETALNING
Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan med avdrag för eventuell returkostnad och eventuellt prisavdrag. Det kan ta upp till 14 dagar från den dag då du skickat tillbaka din vara tills dess att återbetalningen är gjord. Kakelspecialisten förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället.
Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.
Om du använt betalningsalternativet faktura eller delbetalning genom Svea är det viktigt att du betalar fakturan för att undvika eventuella påminnelseavgifter. Beloppet återbetalas när vi återfått och registrerat returen till vårt lager.
SÄRSKILDA KÖPVILLKOR VID KÖP AV OUTLETVAROR
Då du som kund köper en outletvara gäller vissa särskilda villkor. Outletvaror kan exempelvis vara; begagnat, returer, defekta på olika sätt, överskottslager eller skyltexemplar. Priset är kraftigt reducerat för att kompensera för varans skick. Eventuella fel kan exempelvis vara att varan är smutsig, repig eller har något annat märke. Men varan kan likväl vara i nyskick och komma i ouppackat emballage. Samtliga outletvaror säljs i befintligt skick. Du som kund har undersökningsplikt och vi rekommenderar dig därför att komma in och se produkten i vår butik i Årsta om du har möjlighet.
Vi har ett begränsat antal av varje vara och utbudet varierar. Först till kvarn gäller alltid. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar, lagerdifferenser och tekniska felaktigheter samt förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera detta. Öppet köp eller bytesrätt gäller ej på outletvaror.
REKLAMATIONER
TRANSPORTSKADOR
Vid en transportskada, där en försändelse skadats i transporten, måste följande uppfyllas för att reklamation av din försändelse ska vara möjlig:
- Skada måste noteras på fraktsedel hos chaufför vid mottag av försändelse, det är viktigt att du begär en kopia på detta i samband med leverans som du kan skicka till oss.
- Reklamation görs inom 24 timmar till [email protected]
Vid mottag av försändelse: Kontrollera alltid yttre emballage på din försändelse noga direkt vid leveranstillfället innan fraktsedel signeras. Om emballaget är skadat måste det noteras på chaufförens fraktsedel, det hjälper oss att handlägga ditt ärende på bästa sätt. Ansvaret för varans skick övergår till dig så fort leveransen kvitterats mottagen av transportör.
Reklamation måste ske inom 24h för att skadan ska kunna reklameras hos transportör. Även s.k. dolda transportskador, som upptäcks först när varan packats upp, måste också rapporteras inom 24h till oss. Kontrollera därför omedelbart inre emballage och varans skick efter leverans.
Vid reklamation är du välkommen att använda vårt reklamationsformulär. Här beskriver du reklamationen och bifogar bilder som du tagit på varan, emballaget och dess fel. Efter att vi mottagit din anmälan kommer du att få information om nästa steg i processen eftersom det varierar från fall till fall. https://www.kakelspecialisten.se/kakelsupporten/retur-reklamation/
REKLAMATION
I enlighet med konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera fel på en vara i upp till 3 år från det datum som du mottagit varan, om felet är ett fabrikationsfel. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, d.v.s. inte fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts.
Reklamation av ett synligt fel ska göras direkt då du upptäcker felet eller inom skälig tid. En reklamation som sker inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid som gjord inom skälig tid. Kakelspecialisten ansvarar inte för fel på varan som uppstått till följd av vårdslös hantering eller att skötselråd ej följts. Emballage ska sparas och dokumenteras.
Om du önskar reklamera en vara kontaktar du vår kundservice. För att underlätta handläggningen av ditt ärende ber vi dig skicka kvitto/ordernummer, ditt namn samt kontaktuppgifter, vilken artikel det gäller, bilder på felet samt en kort beskrivning till e-post: [email protected]
Kakel, klinker, mosaik, marmor – kontrollera produkterna innan montering
Keramiska plattor är naturmaterial. Färger och nyanser skiftar mellan olika tillverkningstillfällen. Levererade plattor kan därför avvika från förevisade prover eller bilder på internet vad avser färg, nyans och utseende i övrigt. Innan montering ska en noggrann mottagningskontroll genomföras för att säkerställa att rätt varor och mängd är levererade samt upptäcka eventuella skador eller nyansskillnader. Reklamation av estetiska (utseende) skäl efter montering godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.
För dig som inte kontrollerar materialet själv innan montering utan anlitar en extern part till det t ex en hantverkare, var noga med att den person som kontrollerar materialet är väl insatt i vad som är beställt och överenskommet och kan reklamera ev. fel innan montering.
FORCE MAJEURE
Vi kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Kakelspecialisten kan dock inte ta ansvar för förseningar till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan betydande ekonomiska förluster. Detta innefattas bland annat av naturkatastrof, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar förseningar hos leverantörer och/eller leverans.
VID TVIST
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice, [email protected] Om tvisten kvarstår och du som konsument har ett krav som Kakelspecialisten avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm. www.arn.se
Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning (ODR) för konsument på EU kommissionens webbplats https://ec.europa.eu/odr